Beslenme ve Diyetetik Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Beslenme ve Diyetetik Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydir. Ayrıca, ‘Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Programın Amacı
Sadece teorikte değil, elde ettikleri bilgileri uygulamalı olarak pratiğe dönüştürüp, araştırma-geliştirme çalışmaları ile beslenme bilimine yön verecek araştırmacı mezunlar yetiştirmek de Beslenme ve Diyetetik Tezli Yüksek Lisans Programı’nın amacıdır, bu doğrultuda anabilim dalımız yeterli alt yapıya sahiptir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Uzman Diyetisyen
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Bu programda toplam 120 AKTS kredisi karşılığı alınması gereken tüm derslerini başarı ile tamamlayan ve genel not ortalaması en az 75 (4.00 üzerinden en az 2.50) olan başarılı öğrenciler, kalan sürede tez danışmanı ile birlikte belirleyecekleri bir konuda tez hazırlamak ve yüksek lisans tezini jüri önünde savunmak zorundadır. Tez sınavında başarılı olan ve Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitimi Mezuniyet Koşullarını yerine getiren yüksek lisans öğrencisine yüksek lisans diploması verilir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Beslenme ve Diyetetik Bölümü tezli yüksek lisans programına sadece lisans diplomasını Beslenme ve Diyetetik Bölümünden almış olan kişiler başvurabilir.
Tezli Yüksek Lisans programına başvuran adayların YDS’den en az 60 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir.
Başvurduğu programın puan türünde 60 standart puandan az olmamak üzere Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ile Senato tarafından belirlenecek ALES standart puanına sahip olmalıdırlar.
Lisans not ortalaması dörtlük sistem üzerinden 2,5 ortalamanın veya 100’lük sistem üzerinden 65 puanın (ve YÖK’ün belirlediği buna eşdeğer not sistemlerinin) altında olanlar tezli yüksek lisans programına başvuramazlar.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Yüksek lisans mezunlarımız, kamu/özel yataklı tedavi kurumlarında, çocuk esirgeme kurumu ve yaşlı bakımevleri/huzurevleri, anne-çocuk sağlığı, toplum sağlığı ve sağlıklı hayat merkezleri, özel diyet polikliniklerinde araştırıcı, eğitici, tedavi ve rehabilite edici olarak hizmet vermelerinin yanı sıra akademisyen olarak istihdam olanağına sahip olmaktadırlar. Ayrıca mezunlar; toplu beslenme yapılan tüm kurum ve kuruluşlarda, kamu/özel besin ve beslenme endüstrilerinde, yönetici, araştırıcı, eğitici ve danışman olarak da çalışabilmektedirler.
- Alan ile ilgili verileri toplama, kayıtlama, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
- Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar.
- Bilimsel araştırma/sunum/yayın yapma ve sunma yeteneğini geliştirir.
- Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
- Alanda uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri takip edebilme ve yorumlama yeteneği kazanır.
- Bilimsel araştırmalar için kullanması gerekli temel tekniklerin kullanımını öğrenir, araştırmanın hem teorik hem de uygulama aşamalarında zamanını dengeli kullanma ve planlama alışkanlığı kazanır.
- Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.
- Beslenme ve diyetetik alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır ve alana özgü teknolojik cihaz ve aletlerle ilgili bilgi sahibi olur.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
- Beslenme ve diyetetik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez eder ve çözüm önerileri getirir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | |||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 1 | 2 | |||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 5 | 2 | 1 | 1 | ||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | |||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 2 | 1 | 5 | |||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | 5 | 2 | 3 | 3 | |||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 3 | 3 | 3 | 1 | 5 | 3 | 5 | 1 | 2 | |||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 5 | 5 | 1 | 2 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 3 | 1 | 4 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | |||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | |||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | |||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | 4 | 1 | |||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | |||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | |||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | |||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 1 | 3 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | |||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | ||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | ||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 | |||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 | |||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | |||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | |||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | |||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek