Biyokimya Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Biyokimya Tezli Yüksek Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Programın Amacı
Biyokimya; organizmada gerçekleşen kimyasal tepkimeleri inceleyen bir bilim dalıdır ve sağlık bilimlerinin temelinde yer almaktadır. Biyokimya bilimi moleküler biyoloji, hücre biyolojisi ve enzim biyolojisi gibi geleneksel disiplinlerin yanı sıra, genomik, proteomik ve biyoinformatik gibi daha yeni bilimsel alanları da kapsamaktadır. Bu nedenle, hastalıkların nedenlerinin belirlenmesi ve tedavisinde kullanılacak ilaçların tasarımında ve hedef yerlerinin saptanmasında Biyokimya bilimi etkin bir rol üstlenmektedir. Anabilim Dalımız yüksek lisans eğitiminde; Biyokimya bilim alanı kapsamında ileri düzeyde verilen teorik ve pratik derslerin yanı sıra ileri biyokimyasal analizler, biyokimyasal verilerin değerlendirilmesi, ilaç ve biyokimyasal parametreler arasındaki etkileşimlerin ileri derecede incelenmesi gibi eğitimlere yer verilerek, bilimsel olarak donanımlı araştırmacı ve akademisyen yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Bilim Uzmanı” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır.
Yüksek lisans süreci ders ve tez dönemlerini içerir. Ders dönemi 21 kredilik en az yedi ders ve bir seminer dersinden; tez dönemi ise tez önerisi, tez hazırlama ve tez savunma sınavı aşamalarından oluşur. Seminer dersi ve tez dönemi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Tezli yüksek lisans programı sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Ayrıca, hazırlanacak yüksek lisans tezinin jüri tarafından başarılı bulunması gerekir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına (Eczacılık fakültesi, Veterinerlik fakültesi ve Fen fakültelerinin Biyoloji, Kimya, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Moleküler Biyoloji ve Biyoteknoloji, Biyomühendislik, Genetik ve Biyomühendislik, Biyoteknoloji, Biyokimya, Beslenme ve Diyetetik bölümlerinden birinde lisans mezunu olmak) ve başvurduğu puan türünde senato tarafından belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans programına, yazılı sınav ve mülakat yapılarak öğrenci alınır. Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların yazılı sınav ve mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların lisans diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES) ilgili puan türünde en az 55 standart puan almaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Yazılı sınav notu 100 tam not üzerinden verilir. ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı senato tarafından belirlenir. Adayların yazılı sınav notunun en az 60, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Biyokimya (ECZ) yüksek lisans programını tamamlamış öğrenciler ilgili alanlarda (ilaç ve tıbbi ürünlerle ilgili sanayide, laboratuvarlarda, eğitim alanında, eczanelerde, akademide) kazandıkları tecrübelerle daha öncelikli olarak iş imkanlarına sahip olabilirler ve doktora programı için de gerekli temeli kazanmış olurlar.
- Analitik düşünme, problem çözme; proje planlama ve akademik dergiler için makale hazırlama becerisi kazanır.
- Lisansüstü eğitim süresince akademik araştırmalara, seminer ve tartışma toplantılarına katılarak hem teorik hem de uygulama laboratuar araştırma deneyimi kazanır
- Lisansüstü programların eğitim sürecindeki gereklerini yerine getirirken sunum ve öğretme becerileri kazanır.
- Akademik araştırma, biyokimya, moleküler biyoloji, biyoteknoloji ve eczacılık endüstrisi, sağlık/biyomedikal, biyoinformatik, biyoistatistik alanında donanımlı bilim insanı sıfatıyla başarılı bir kariyer yapabilecek özgüveni kazandırır
- Temel ve uygulamalı sağlık bilimlerinde, bir araştırmacı olarak bilime orijinal katkı sağlamak; güçlü ve üretken yeni nesil araştırmacılar yetiştirme becerisi kazandırır.
- Modern multidisipliner medikal/farmasötik bilimler, biyokimya ve ilgili biyolojik bilimlerde kullanılan ölçüm yöntemlerini ve bilgisayar tabanlı yöntemleri teorik ve pratik olarak kazandırır.
- Multidisipliner olarak temel biyolojik bilimler ve klinik bilimler konularında teorik ve pratik bilgiler kazanır.
- Güncel araştırma tekniklerinin prensiplerini öğrenerek, laboratuvar uygulamalarını yapacak donanımı kazanır.
- Teorik/deneysel çalışmalar ve bu konularla ilgili kaynaklara erişim, kaynakların kullanımı ile ilgili deneyim kazanır.
- Alanında yapılan bilimsel çalışmaların yorumlanması konusunda etik değerler doğrultusunda bilgi ve beceriler kazanır
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | 5 | ||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 5 | 4 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 4 | 4 | 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | ||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | ||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek