Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanında yer olmakta olup öğrenim seviyesi 7. Düzeydedir. Ayrıca “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. Grup ve “Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydedir.
Programın Amacı
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programının temel amacı, evrensel çocuk hakları ve profesyonel hemşirelik rolleri doğrultusunda 0-18 yaş arasındaki çocukların aile ve toplum içinde fiziksel, bilişsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı büyüme ve gelişmesi, hastalıklardan korunması ve sağlığının en üst düzeyine çıkarılması; hastalandığında hasta çocuğun tedavisi, bakımı ve rehabilitasyonu ayrıca yenidoğanı ailesi ile birlikte değerlendiren, yenidoğanın bakım gereksinimlerini tespit ederek kanıta dayalı bilgiler doğrultusunda uygun bakımı planlayabilen, araçlardaki verileri değerlendirip yorumlayabilen, bebekler ve yakınları ile iletişimi ve onlara uygun terapötik yaklaşım kurabilen, eğitim ve danışmanlık yapabilen ve ekip anlayışı içinde, ekip üyeleri ile iyi iletişim ve işbirliği kurma becerisi konularında bilgi ve deneyime sahip, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmış Bilim Uzmanı Hemşireler yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Yüksel Lisans Derecesi/ Bilim Uzmanlığı” ünvanı verilmektedir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Tezli Yüksek Lisans Programı dört yarıyıllık bir eğitim sürecinden oluşur. Yüksek lisans süreci ders ve tez dönemlerini içerir. Birinci ve ikinci yarıyılda öğrenci teorik dersler alır ve bir seminer çalışması yürütür, üçüncü ve dördüncü yarıyılda tez çalışmasını tamamlar. Program, öğrencinin her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en çok altı yarıyılda tamamlanır.
Seminer dersi ve tez dönemi kredisiz olup, başarılı ya da başarısız olarak değerlendirilmektedir. Toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasını en az 120 AKTS kredi ile genel not ortalaması 4.00 üzerinden en az 2.00 olan ve bitirme tezini başarıyla tamamlayan öğrenci mezuniyet için gerekli yeterliliği sağlamaktadır. Ayrıca hazırlanacak yüksek lisans tezinin jüri tarafından başarılı bulunması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans programına,
a) Hemşirelikte lisans mezunu olan,
b) “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” ile Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından ilan edilen koşulları sağlayan adaylar kabul edilir. İlgili bölüme “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” Üçüncü Bölüm, Madde 8-10’dan ile ulaşılabilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan gerekli güncel birikime sahip olan Bilim Uzmanı Hemşireler toplum sağlığı merkezlerinde, aile sağlığı merkezlerinde, tıp merkezlerinde, rehabilitasyon merkezlerinde, ayaktan teşhis ve tedavi hizmeti sunan sağlık kuruluşlarında, okullarda, işyeri sağlık birimlerinde, evde bakım hizmeti veren kuruluşlarda, acil sağlık hizmetleri alanında, tüm özel ve kamu hastanelerinde “yönetici hemşire”, “eğitim hemşiresi” ve “hemşire” olarak, kamu ve devlet üniversitelerinde öğretim elemanı olarak görev alabilmektedirler.
- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ait kavram ve kuramlar arasındaki ilişkileri kavrar.
- Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığı sorunlarındaki farklılıkları ve bunları etkileyen faktörleri analiz edebilir.
- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yaşam boyu öğrenmeye hevesli olur.
- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile ilgili konularda kişi ve kurumlarla karşılıklı bilgi alışverişinde bulunarak konuyla ilgili düşüncelerini ve çözüm önerilerini sunma yeteneğine sahip olur.
- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında araştırma yaparak kanıta dayalı bilgi ve becerileri hemşirelik uygulamalarına yansıtabilir.
- Diğer disiplinlere ait profesyonel bilgi ve becerileri kullanabilir.
- Alanına özel bir konularda araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapar, bulguları analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri geliştirir.
- Alanı ile ilgili çocuk ve ailesinin sorunlarını çözmede vaka yöneticisi olarak rol alır.
- Çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik uygulamalarında çocuk haklarına, etik ve yasal sorumluluklara uygun davranabilir.
- Çocuk sağlığını geliştirilmesi ve sürdürülmesi konusunda güncel bilgiye sahip olur.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 | 4 | ||||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 5 | 4 | |||||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | 5 | ||||||||||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | ||||||||||||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 5 | 5 | ||||||||||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 4 | 5 | ||||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 | 5 | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 5 | 5 | ||||||||||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 | 5 | ||||||||||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 5 | 5 | ||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 4 | 4 | 4 | |||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek