Farmakognozi Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Farmakognozi Tezli Yüksek Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Programın Amacı
Farmakognozi Tezli Yüksek Lisans Programının temel amacı, Farmakognozi ve Farmasötik Botanik alanındaki literatürleri takip edebilen, bu alanlardaki en güncel araştırma metotlarına hakim, doğal kaynakların toplanması ve drog olarak kullanılmasından, farmakolojik ve olası toksik etkileri, kimyasal içerikleri ve son ürün haline gelmesine kadar geçen tüm basamaklar konusunda detaylı bilgiye sahip olan bilim uzmanları yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Bilim Uzmanı“ unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Yüksek lisans süreci ders ve tez dönemlerini içerir. Ders dönemi 21 kredilik en az yedi ders ve bir seminer dersinden; tez dönemi ise tez önerisi, tez hazırlama ve tez savunma sınavı aşamalarından oluşur. Seminer dersi ve tez dönemi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Tezli yüksek lisans programı sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Ayrıca, hazırlanacak yüksek lisans tezinin jüri tarafından başarılı bulunması gerekir
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Farmakognozi Yüksek Lisans Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde yer almaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Farmakognozi Yüksek Lisans Eğitimini başarıyla tamamlayan Bilim Uzmanları, Sağlık Bakanlığı ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'na ait çeşitli birimlerde, referans laboratuvarlarda ve ilaç endüstrisinde (özellikle doğal kaynaklı ürünlerin ar-ge, üretim, kalite kontrol, ruhsatlandırma, pazarlama birimlerinde) görev alabilirler.
- Farmakognozi ve farmasötik botanik konusunda uzman düzeyinde bilgi sahibi olur.
- Bilimsel etik ilkeleri ve kuralları öğrenir, benimser ve araştırmanın her aşamasında uygular.
- Farklı disiplinlere ait bilgiler ve metotlar ile uzmanlık alanındaki bilgileri birleştirir, uygular ve bu disiplinlerle olan ilişkinin gelişimine katkı sağlar.
- Farmakognozi ve eczacılık alanında güncel ve bilimsel bilgiye doğru kaynaktan ulaşma, edindiği bilgileri derleme, aktarma, yazılı ve sözlü olarak sunabilme, tartışabilme ve yeni araştırma fikirleri geliştirme yetisi kazanır.
- Doğal kaynaklar kullanılarak sağlığın geliştirilmesi veya hastalıkların iyileştirilmesi konularında tespit ettiği bir sorunun çözümü için bir araştırmayı bağımsız olarak planlamayı, gerektiğinde ekip ile birlikte çalışmayı sürdürebilmeyi, araştırma için gerekli temel alet ve cihazların kullanmayı ve zamanı verimli bir şekilde kullanarak deneysel çalışmayı tamamlamayı öğrenir.
- Araştırmalardan elde ettiği verileri istatistiksel olarak değerlendirir, yorumlar ve bilimin yararına sunmak amacı ile ulusal ve uluslararası alandaki dergilerde yayınlar.
- Uluslararası ve ulusal ölçekteki sağlık sorunlarının farkında olur. Gerektiği durumlarda, doğal ürünler konusundaki bilgilerini, toplumun sağlığının korunması ve hayat kalitesinin yükseltilmesi konularında kullanır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
Bilgi | |||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 3 | 4 | 5 | 3 | |||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 4 | 3 | 5 | |||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||
Beceriler | |||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ||||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | 5 | 3 | 3 | |||||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 | 3 | 5 | 5 | |||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 4 | 3 | 4 | 5 | |||||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | 5 | 5 | ||||||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 5 | 3 | 4 | ||||||
Yetkinlikler | |||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 5 | 3 | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 | 3 | 3 | 5 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 3 | 4 | 5 | ||||||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 | 3 | 5 | 5 | |||||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 5 | 4 | 5 | ||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 4 | 4 | ||||||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 5 | 5 | ||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 4 | 4 | 5 | 3 | |||||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 4 | 3 | 5 | 5 | |||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | ||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 | 4 | 3 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 5 | 5 | 3 | ||||||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | ||||||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 3 | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 | 5 | |||||||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 4 | 5 | |||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek