Farmasötik Toksikoloji Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Farmasötik Toksikoloji Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almaktadır. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
Farmasötik Toksikoloji Doktora Programının amacı; kimyasal, fiziksel ve biyolojik etkenlerin canlı organizma üzerinde meydana getirdiği fiziksel ve biyolojik etkilerle bu etkenlerle biyolojik sistemler arasındaki etkileşimleri zararlı etkileri yönüyle inceleyebilen, zararlı etkilerin oluşumuyla doz, maruz kalma şekli ve maruz kalma süresi arasındaki ilişkiyi kavrayabilen, zararlı etkilerin oluşmasında önemli bazı etki mekanizmalarını bilen, bu zararlı etkilerin teşhisinde kullanılan güncel yöntemleri ve bu yöntemlere ait sonuçların yorumlanmasını bilen, modern toksikoloji alanında güncel bilgi ve donanıma sahip aynı zamanda yeni bilgiler kazandırma yeteneği kazanmış, kimyasalların toksikolojik risk değerlendirmesini yapabilecek ve benzer konularda akademik ve/veya pratik olarak gerekli öngörü ve çözümleri toksikolojik açıdan geliştirebilen niteliklere sahip nitelikli bilim doktoru yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Doktor” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Programdan mezun olabilmek için, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gereklidir. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Farmasötik Toksikoloji Doktora Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde yer almaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Farmasötik Toksikoloji Anabilim Dalında Doktora derecesi alanlar araştırmacı olarak üniversitede; ilaç, kimya ve gıda endüstrisinde özellikle Farmakovijilans, Ruhsatlandırma ve AR-GE birimlerinde; Sağlık Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı gibi kamu kuruluşlarında ve İlaç ve Zehir Bilgi Merkezlerinde iş olanakları bulunmaktadır.
- Toksikoloji alanında bilim uzmanlığı eğitiminde aldığı bilgileri daha ileri düzeyde günceller ve geliştirir.
- Toksikoloji alanında kullanılan güncel analiz tekniklerini ileri düzeyde bilir, bunlara ait sonuçları uzmanlık düzeyinde yorumlar.
- Alanında yeni bir bilimsel araştırmanın nasıl planlanacağını bilir, yeni yöntem ve uygulamaların nasıl tasarlanacağını bilir ve uygular.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde toksikoloji veya diğer disiplinler arası çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma yapar ve yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
- Temel etik kuralları bilir, bunların birey ve toplum için önemini anlar.
- Alanıyla ilgili ulusal/uluslararası düzeydeki bilimsel eserlere ve projelere yönelik eleştirisel bir bakış açısı kazanır ve bunları uygular.
- Alanında yaptığı ve yapacağı çalışmalarda ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkesini kazanır ve uygular.
- Alanında yaptığı çalışmalarla toplumun bilgi toplumu olmasında ve bunun sürdürülmesi yönünde katkı sağlar.
- Toksikoloji alanında karşılaşabileceği sorunların çözümü noktasında stratejik karar süreçlerini kullanarak etkin bir iletişim yeteneği kazanır.
- Ulusal/uluslararası düzeydeki resmi kurum/kuruluşlarda, komisyonlarında alanıyla ilgili görevleri alabilecek donanıma ulaşır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek