Askeri Hijyen Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
1.Askeri Hijyen alanında (tezli) yüksek lisans derecesi almak için öğrenci en az 120 AKTS/ ulusal 24 krediyi tamamlamak ve tez çalışmasını başarı ile sonuçlandırmak zorundadır.
2.Öğrenci en az 60 AKTS'yi ve ulusal 24 kredilik (ulusal kredisi olmayan seminer dersi de dahil olmak üzere) dersi başarıyla tamamlamalıdır. Programın zorunlu derslerini başarı ile tamamlamış olan ve akademik ortalaması en az 2,75 olan öğrenci ikinci yarıyılın bitiminden sonra tez önerisi sunabilir.
3.Tezin tamamlanmasından sonra aday jüri önünde tezini sunar, çalışmasıyla ilgili konularda bilgi, yorumlama ve sentez alanlarında “başarılı” olduğu takdirde yüksek lisans programını başarı ile tamamlamış olur.
4. İki yarıyılda hazırlanan tez çalışması ile 60 AKTS alınır.
Programın Amacı
Programın temel amacı Askeri koruyucu hekimlik ile halk sağlığı felsefesi ve uygulamaları konusunda bilgi ve beceri ile donatılmış şekilde mezun etmek, askeri personelin sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini geliştirmeye yönelik çalışmalarda yer almak ve Türkiye'de koruycu hekimlik biliminin gelişmesine katkıda bulunabilecek nitelikte insan gücü yetiştirmektir.
Yüksek programının amacı; Askeri Koruyucu hekimlik ve hijyen alanında, öğrenciye sorunları saptamaya yönelik araştırma yapma, elde ettiği verileri analiz ederek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere Askeri Hijyen Yüksek Lisans ünvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
1.Askeri Hijyen alanında (tezli) yüksek lisans derecesi almak için öğrenci en az 120 AKTS/ ulusal 24 krediyi tamamlamak ve tez çalışmasını başarı ile sonuçlandırmak zorundadır.
2.Öğrenci en az 60 AKTS'yi ve ulusal 24 kredilik (ulusal kredisi olmayan seminer dersi de dahil olmak üzere) dersi başarıyla tamamlamalıdır. Programın zorunlu derslerini başarı ile tamamlamış olan ve akademik ortalaması en az 2,75 olan öğrenci ikinci yarıyılın bitiminden sonra tez önerisi sunabilir.
3.Tezin tamamlanmasından sonra aday jüri önünde tezini sunar, çalışmasıyla ilgili konularda bilgi, yorumlama ve sentez alanlarında “başarılı” olduğu takdirde yüksek lisans programını başarı ile tamamlamış olur. İki yarıyılda hazırlanan tez çalışması ile 60 AKTS alınır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Askeri Hijyen Tezsiz Yüksek Lisans Programı'ndan mezun olanlar TSK’nın birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşları ile çeşitli düzeydeki eğitim kurumlarında istihdam edilmektedir. Askeri Hijyen alanı ile ilgili bölümlerde görev yapabilirler.
- Askeri koruyucu hekimlik alanında öğrendiği bilgiyi etik ilkeler çerçevesinde kullanarak çalışmalar yapabilmek,
- Çalışmalar sonucunda ürettiği sonuçları uygulanabilir nitelikte zenginleştirip uygulamaya sokabilmek,
- Görev yapmakta olduğu toplumun sağlığını koruyup geliştirmek adına sağlık hizmetlerini yönlendirmek,
- Askeri koruyucu hekimlik ile ortak konuları olan diğer disiplinler ile ilişkileri kavrayıp geliştirebilmek,
- Bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimine katkıda bulanan, personel yetiştirmektir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Bilgi | |||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 4 | ||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 3 | 4 | ||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 3 | ||||||
Beceriler | |||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 | ||||||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 3 | 4 | 4 | ||||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 3 | ||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | |||||||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | 4 | |||||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | |||||||
Yetkinlikler | |||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 3 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 4 | ||||||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 | 3 | |||||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 3 | ||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |||||||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | |||||||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 | ||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |||||||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | |||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 3 | 4 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | |||||||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 4 | ||||||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 4 | 4 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 | 4 | |||||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek