Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Çevre Sağlığı Doktora Programı

Güncelleme : 30.11.2020
Programın Yeterlilik Düzeyi

Çevre Sağlığı Doktora Programı, insan sağlığı üzerindeki çevresel etki değerlendirmesi ve yönetimi içeren bir çalışma programıdır. Çevre Sağlığı programı hava, su ve toprak kirliliğinin kontrolünü ve çevrenin korunmasını içerir. Ayrıca gıda üretim, dağıtım ve tüketimi ile gıda güvenliği ve hijyen eğitimini içerir. İşyerlerinde ve kamusal alanlarda da iş sağlığı ve güvenliği yanı sıra sağlık ve güvenlik konularını içerir. Çevre Sağlığı alanında doktora programının temel amacı çevrede bulunan biyolojik, kimyasal ve fiziksel tehlikelere maruz kalma sonucu insan sağlığı ile ilgili oluşabilecek riskleri tanımlayan ve kontrol eden sağlıklı insan gücü yetiştirmektir.
Çevre Sağlığı alanındaki güncel bilgileri takip eden, bir çevre sağlığı araştırmasını bağımsız olarak planlayabilen, toplumsal çevre sağlığı sorunlarını geniş bir şekilde ele alıp irdeleyebilen, yorumlayabilen ve günün şartlarına uygun çözümler üretebilen bilim adamları yetiştirmek.

Programın Amacı

Çevre Sağlığı Doktora Programı, insan sağlığı üzerindeki çevresel etki değerlendirmesi ve yönetimi içeren bir çalışma programıdır. Çevre Sağlığı programı hava, su ve toprak kirliliğinin kontrolünü ve çevrenin korunmasını içerir. Ayrıca gıda üretim, dağıtım ve tüketimi ile gıda güvenliği ve hijyen eğitimini içerir. İşyerlerinde ve kamusal alanlarda da iş sağlığı ve güvenliği yanı sıra sağlık ve güvenlik konularını içerir. Çevre Sağlığı alanında doktora programının temel amacı çevrede bulunan biyolojik, kimyasal ve fiziksel tehlikelere maruz kalma sonucu insan sağlığı ile ilgili oluşabilecek riskleri tanımlayan ve kontrol eden sağlıklı insan gücü yetiştirmektir.
Çevre Sağlığı alanındaki güncel bilgileri takip eden, bir çevre sağlığı araştırmasını bağımsız olarak planlayabilen, toplumsal çevre sağlığı sorunlarını geniş bir şekilde ele alıp irdeleyebilen, yorumlayabilen ve günün şartlarına uygun çözümler üretebilen bilim adamları yetiştirmek.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı

Programın Öğrenim Dili

Türkçe

Kazanılan Derece

Programı bitirenlere Çevre Sağlığı doktora unvanı verilir.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Eğitimin süresi 4 yıldır.

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü

Çevre Sağlığı Doktora Programı;
Tıp ve Halk Sağlığı ile ilgili olan fen ve sosyal bilim alanındaki fakültelerden lisans diploması alan mezunlar bu programa kabul edilir. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nde öngörülen koşulların sağlanması gerekmektedir.

Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Çevre Sağlığı doktora mezunları birinci, ikinci ve üçüncü düzey sağlık kurumlarında, Halk Sağlığı Merkezi, Sağlık Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı Merkez Teşkilatı ve çeşitli eğitim kurumlarında istihdam edilmektedir.

Güncelleme : 30.11.2020
  • Çevrenin kişi üzerindeki etkilerinin yanı sıra, çevre ve sağlık etkileşimini her yönüyle tanımlayabilmek,
  • Sağlıklı çevre şartlarının sağlanabilmesi için gereken planlama ve uygulama aşamalarını kavrayabilmek.
  • Çevre sağlık etkileşimini ortaya koymada planlama ve uygulama aşamalarını gerçekleştirebilmek,
  • Konuyla ilgili bir araştırmayı baştan sona uygulayabilmek ve yönetebilmek,
  • Planlama ve uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları öngörebilmek, Bu sorunlara yönelik gerekli düzenleyici tedbirleri uygulayabilmek,
  • Mevcut verileri ve ortaya çıkan sonuçları kapsamlı bir şekilde irdeleyerek toplum sağlığını korumaya yönelik tedbirleri alabilmek.
  • Tıp ve çevre sağlığı ile ilgili olan fen ve sosyal bilim alanındaki fakültelerden lisans düzeyindeki mezunların kendi çalıştıkları alanlarda halk sağlığı programlarını etkili bir şekilde yürütebilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazanmalarını ve bu alanda araştırma yapmalarını sağlamaktır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
1234567
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
554454
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
34443
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
334434
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir.
44
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
45
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
333
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
333
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
334
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
4
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
3
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
44
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
445
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
43
Öğrenme Yetkinliği
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
3
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
4
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
43
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
44
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
3444
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
344
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
5555
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
5433
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
3343
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
3234
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar.
43
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.
5

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek