Çevre Sağlığı Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.
Programın Amacı
Çevre Sağlığı Yüksek Lisans Programı, insan sağlığı üzerindeki çevresel etki değerlendirmesi ve yönetimi içeren bir çalışma programıdır. Çevre Sağlığı programında hava, su ve toprak kirliliğinin kontrolünü ve çevrenin korumasını içerir. Ayrıca gıda üretim, dağıtım ve tüketimi ile gıda güvenliği ve hijyen eğitimini içerir. İşyerlerinde ve kamusal alanlarda da iş sağlığı ve güvenliği yanı sıra sağlık ve güvenlik konularını içerir. Çevre Sağlığı alanında yüksek lisans programının temel amacı çevrede bulunan biyolojik, kimyasal ve fiziksel tehlikelere maruz kalma sonucu insan sağlığı ile ilgili oluşabilecek riskleri tanımlayan ve kontrol eden sağlıklı insan gücü yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere Çevre Sağlığı Yüksek Lisans unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Eğitimin süresi 2 yıldır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Çevre Sağlığı yüksek lisans Programı;
1-Tıp ve Halk Sağlığı ile ilgili olan fen ve sosyal bilim alanındaki fakültelerden lisans diploması alan mezunlar bu programa kabul edilir.
2.Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nde öngörülen koşulların sağlanması gerekmektedir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Çevre Sağlığı Mezunları birinci, ikinci ve üçüncü düzey sağlık kurumlarında, Halk Sağlığı Merkezi, Sağlık Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı Merkez Teşkilatı ve çeşitli eğitim kurumlarında istihdam edilmektedir.
- Tıp ve çevre sağlığı ile ilgili olan fen ve sosyal bilim alanındaki fakültelerden lisans düzeyindeki mezunların kendi çalıştıkları alanlarda halk sağlığı programlarını etkili bir şekilde yürütebilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazanmalarını ve bu alanda araştırma yapmalarını sağlamaktır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||
---|---|---|---|
1 | |||
Bilgi | |||
Kuramsal-Olgusal | |||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 3 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | ||
Beceriler | |||
Bilişsel-Uygulamalı | |||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | |||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | |||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 4 | ||
Yetkinlikler | |||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | |||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 3 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | |||
Öğrenme Yetkinliği | |||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | |||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 3 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 3 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 4 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | |||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek