Epidemiyoloji Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Tıp ve Halk Sağlığı ile ilgili olan fen ve sosyal bilim alanındaki fakültelerden lisans diploması alan mezunlar bu programa kabul edilir. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nde öngörülen koşulların sağlanması gerekmektedir.
Programın Amacı
Programın temel amacı ; Tıp, Eczacılık, Diş Hekimliği, Veterinerlik veya Sağlık Bilimleri Fakülteleriyle fen, mühendislik veya sosyal bilimlerin sağlık ile ilgili alanlarından mezun olduktan sonra epidemiyoloji veya halk sağlığı yüksek lisans derecesi almış olanların, epidemiyolojik ilke ve yöntemleri etkili bir şekilde kullanabilmeleri için gerekli bilgileri ve ilgili alanlarda bilimsel çalışmalar planlamak, uygulamak, danışmanlık vermek, öğrenci eğitmek için gerekli beceriyi kazandırarak yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere Epidemiyoloji Doktora unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Eğitimin süresi 4 yıldır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıp ve Halk Sağlığı ile ilgili olan fen ve sosyal bilim alanındaki fakültelerden lisans diploması alan mezunlar bu programa kabul edilir. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nde öngörülen koşulların sağlanması gerekmektedir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Epidemiyoloji Doktora Programı'ndan mezun olan kişiler başta Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatları olmak üzere akademik kurumlarda, özel kuruluşlar ve sivil toplum örgütlerinde sağlık araştırmaları ile ilgili birimlerde eğitmen veya danışman olarak görev yapabilmekte veya bu tür ekip çalışmaları içinde lider olarak yer alabilmektedirler.
- Epidemiyolojide temel ilkeler ve epidemiyolojinin kullanım alanlarını değerlendirir.
- Epidemiyolojik ölçütleri kullanarak sağlıkta öncelikleri belirleyebilir.
- Epidemiyolojik araştırma yöntemlerinin özelliklerini değerlendirebilir.
- Sağlık sorunlarının belirlenmesi ve çözümü için bilimsel araştırma planlayabilir, uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
- Araştırma raporu yazabilir, makaleleri eleştirel olarak değerlendirebilir.
- Bilimsel çalışmaları izleyerek tartışabilir.
- Kronik hastalıklar, bulaşıcı hastalıklar gibi özel alanların epidemiyolojisini değerlendirebilir.
- Salgın inceleme, hastalık tarama alanlarında çalışma yapabilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Bilgi | ||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | |||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | |||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 3 | 3 | 4 | |||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 4 | ||||||||
Beceriler | ||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 4 | 4 | 3 | 4 | ||||||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 | 3 | 2 | |||||||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 3 | 3 | ||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 4 | 4 | ||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 5 | ||||||||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 | 3 | 4 | 4 | ||||||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 | 3 | 3 | |||||||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 4 | 4 | 3 | |||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 4 | |||||||||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 5 | 3 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 5 | ||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 3 | 4 | ||||||||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | |||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 5 | 5 | ||||||||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | |||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 3 | 3 | 3 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek