Kan Bankacılığı ve Tranfüzyon Tıbbı Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı ile ilgili mevzuatı bilir.
Kan hizmet birimlerini yönetir.
Bağışçı değerlendirmesini bilir ve bağışçı seçimi yapar,
Kan bileşenlerinin hazırlanıp saklanması ve taşınma koşullarını bilir.
Bağışçı aferezi uygulamalarına nezaret eder, komplikasyonlara ilk müdahaleyi yapar.
Transfüzyon öncesi uygunluk testlerini bilir, uygular, uygulanmasını denetler.
Hemovijilans sisteminin kurulması uygulanmasını sağlar.
Kan hizmetlerinde kalite sisteminin kurulmasını sağlar.
Hastane personeline eğitim verir.
Programın Amacı
Yüksek lisans programının amacı; Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı bilim alanında, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmaktır.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Bilim Uzmanı” ünvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Program iki ders yarıyılı ve 2 tez yarıyılı olmak üzere 4 yarıyıldan oluşur. En geç 6 yarıyılın sonunda bitirilmesi gerekir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Kan Bankacılığı ve Transfzüyon Tıbbı Yüksek Lisans programına,
a) Tıp Fakültesi Mezunu
b) “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” ile Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından ilan edilen koşulları sağlayan adaylar kabul edilir.
İlgili bölüme “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” Üçüncü Bölüm, Madde 11 ve 12’den ulaşılabilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Mezunlar TC Sağlık Bakanlığı, Üniversite, Türk Kızılay ve Özel hastanelerde “Kan Hizmet Birimi Sorumlusu ” veya üniversitelerde “Öğretim Elemanı” olarak çalışabilirler.
- Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı alanında sahip olduğu bilgiyi etik ilkeler çerçevesinde, yaptığı özgün ve bağımsız çalışmalar yoluyla zenginleştiren,
- Disiplinler arası ilişkileri kavrayan ve liderlik yapabilen,
- Bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimine katkıda bulunan,
- 4. Yaratıcı ve eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel faaliyetlerini kullanarak alana yeni düşünce, kavram ve yöntem geliştiren,
- Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı ile ilgili hizmetlerin kalite prensipleri dahilinde yürütülmesini sağlayacak hekimler yetiştirmektir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Bilgi | |||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 | 3 | 4 | 3 | |||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 4 | ||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 5 | 4 | |||||
Beceriler | |||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 | 4 | 4 | ||||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | 4 | |||||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 4 | ||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 3 | ||||||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 3 | ||||||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | |||||||
Yetkinlikler | |||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 3 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 | 2 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 4 | 4 | |||||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 4 | 5 | |||||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 5 | 5 | |||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |||||||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 3 | ||||||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | ||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |||||||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 4 | 4 | |||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 5 | 4 | |||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 4 | 4 | |||||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | |||||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 4 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 4 | 5 | ||||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 3 | ||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 5 | 3 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek