Endokrinoloji Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Moleküler Endokrinoloji Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almaktadır. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
Moleküler Endokrinoloji doktora programı; katılımcılarının endokrin fizyolojiyi ve biyolojiyi, hormonların sistemler, organlar, hücre ve diğer hormon ve sitokinler üzerindeki etkisini, hormonların salınım mekanizmalarını; endokrin bezlerin fazla veya az çalışma ve tümoral oluşumlara neden olma gibi hastalıklarının patogenezini, etkilediği diğer sistemleri ve etkileme yollarını, mevcut tedavi yöntemlerinin olumlu ve olumsuz etkilerini ve potansiyel yeni tedavi ajanlarının geliştirilmesi gibi alanlarda yenilikçi yöntem ve yaklaşımlar geliştirebilecek hem ulusal hem de uluslararası alanda bilime katkısı bulunacak bilim insanlarını yetiştirmeyi amaçlanmaktadır. Bilimsel gözlem yeteneğine sahip, bilimsel bir sorunun çözümü için gerekli basamakları planlayan, sağlık bilimleri ile ilgili farklı bilim alanlarının katkısını araştırma sürecine dahil edebilecek vizyona ve bilgiye sahip bilim insanlarının yetiştirilmesi ve ortak çalışabilecekleri projelerin üretilmesi amaçlanmaktadır. Klinik ve preklinik kökenli araştırıcıların, ilgileri olan endokrinolojik organlara yönelik çalışmaları ve hastalık fizyolojilerini multidisipliner bir planlama ile yapabilecekleri, eğitim ile pratik çalışmanın iç içe geçtiği bir doktora programı amaçlanmıştır.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “PhD” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Programdan mezun olabilmek için, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gereklidir. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıp fakültesi mezunu ve Tababet Uzmanlık Tüzüğü'ne göre Endokrinoloji uzmanı ünvanını almış olanlar, Eczacılık fakültesinden mezun olanlar, Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyoteknoloji, Tıbbi Biyokimya, Tıbbi Biyoloji ve Genetik bölümlerinden lisans düzeyinde mezun olup ilişkili alanlarda yüksek lisans mezunları kabul edilir. Doktora programına başvurabilmek için adayların, başvurduğu puan türünde senato tarafından belirlenenen 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına sahip olmaları gerekir. Doktora programına, yazılı sınav ve mülakat yapılarak öğrenci alınır. Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların yazılı sınav ve mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların lisans diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES) ilgili puan türünde en az 55 standart puan almaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Yazılı sınav notu 100 tam not üzerinden verilir. ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı senato tarafından belirlenir. Adayların yazılı sınav notunun en az 60, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir. Doktora başvuruları için Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı (YDS) veya YÖKDİL sınavından en az 65 yabancı dil puanına sahip olma şartı aranmaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Moleküler Endokrinoloji Doktora Programı mezunları ulusal ve uluslararası endokrinoloji alanında çalışan laboratuvar merkezleri ve ilaç Ar-Ge laboratuvarlarında iş imkanına sahip olabileceklerdir. Adaylar mezuniyetleri sonrası Phd ünvanı alacaktır.
- Moleküler endokrinoloji genel ve alt alanları hakkında temel bilgiye sahiptir.
- Endokrin sistemin çalışması ve metabolizması hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
- Endokrin hastalıklar hakkında temel bilgiye sahiptir.
- Endokrin sistemin etkilerini ve bu sistemdeki patolojileri moleküler düzeyde açıklayabilir.
- Genetiğin temel prensipleri ile genetik hastalıkların tanısında kullanılan yöntemler hakkında gerekli bilgiye sahiptir.
- Endokrinolojide genetik geçişli hastalıklar hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
- Endokrin hastalıklar ile ilgili moleküler araştırmalar konusunda bilgi sahibidir.
- Moleküler ölçüm ve in-vitro deneysel yöntemleri bilir ve sonuçları yorumlayabilir.
- Çalıştığı laboratuvar cihazlarının çalışma prensipleri ve kullanım yöntemleri hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
- Endokrinoloji alanında literatür araştırması ve proje hazırlama prensipleri ile ilgili gerekli bilgilere sahiptir.
- Moleküler endokrinoloji alanında çalışma planlama, yürütme ve sonuçlandırma konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahiptir.
- Disiplinler arası ekiplerle çalışabilme ve sorunların çözümlenmesinde sorumluluk alarak liderlik yapabilme becerisi kazanır.
- Ülkesel öncelikleri dikkate alarak toplumsal sorumluluk bilinci ile ilgili projelere katkı sağlar.
- 14. Sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisi kazanır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
Bilgi | ||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | ||
Beceriler | ||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | ||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | ||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 2 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 4 | 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | ||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | ||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | ||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 5 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | ||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek