Nükleer Tıp Fiziği Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
· Temel Nükleer Tıp Fiziği alanı üzerine araştırma yapılabilmesi için gerekli temel bilgilere sahip olur.
· Radyasyondan korunma planları, acil durum ve kaza durumlarına ait tüm önlemleri alacak prosedürlerin hazırlanması ve uygulanma yöntemlerini öğrenir.
· Radyonüklid tedavi uygulamalarında kişiselleştirilmiş tedavinin yapılabilmesi için, dozimetrik tedavi yaklaşımlarını öğrenir.
· Radyasyon kazası ve acillerinin medikal yönetimi konusunda bilgiye sahip olur.
· Radyonüklid kazalarda retrospektif dozimetri konusunda ileri seviyede bilgi ve beceri kazanılması, Dozimetrik teknikler kullanılarak geriye dönük doz değerlendirmesi yapılabilmesi kazandırılır.
· Radyonüklid atık yönetimi ile ilgili teorik ve uygulama alanlarının yönetimini öğrenir.
· Tüm nükleer tıp görüntüleme ve sayım cihazlarının kabul testleri, kalite kontrol testleri, periyodik testlerinin uygulanması hakkında bilgi sahibi olunur.
· Radyasyonun biyolojik sistemler üzerine etkilerini öğrenmek, teşhis ve tedavide radyasyonun doğru, kaliteli ve güvenli kullanımı hakkında yeterli donanıma sahip olunması sağlanır.
Programın Amacı
Programın temel amacı Nükleer Tıp görüntülemede kullanılan ileri teknoloji sistemlerin kalite kontrolünü, kabul testlerini ve kalibrasyonlarını yapabilen, Radyonüklid Tedavi Hasta Dozimetri konusuna hakim, açık radyoaktif kaynaklar ile çalışma prensiplerini bilen, radyasyondan korunma konusunda temel güvenlik önlemleri, yasal mevzuatlar, radyoaktif atık yönetimi, radyoaktif maddelerin ve kaynakların güvenli taşınması, doz limitleri, medikal alandaki doz kısıtları gibi konularında yetkin olan akademik bireylerin yetişmesidir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Bilim Doktoru” ünvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Programdan mezun olabilmek için, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlilik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gereklidir. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Nükleer Tıp Fiziği Doktora Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde yer almaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Nükleer Tıp Fiziği Doktora programı’ndan mezun olanlar Medikal Fizik Uzmanı olarak Nükleer Tıp Kliniklerinde görev yapabilirler. Akademik olarak üniversitelerin öğretim üyesi kadrolarında görev yapabilirler.
- Nükleer Tıp Fiziği alanında yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir.
- Doktora eğitimi sırasında edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasa ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinin her alanında uygular.
- Medikal merkezlerde, radyasyondan korunma planları yapabilir, acil durum ve kaza durumlarına ait tüm önlemleri alacak prosedürleri hazırlar.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde Medikal Fizik alanına yönelik sorunları ve gelişmeleri takip eder, mesleki uygulamalardaki kalitenin arttırılmasına yönelik çalışmalarda aktif görevler alır.
- Temel Nükleer Tıp Fiziği alanı üzerine aldığı klinik bilgileri ile klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
- Radyasyon çalışanlarının ve toplum üyesi kişilerin Radyasyondan korunma ile ilgili kuralların mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun olarak uygulanmasını sağlar.
- Nükleer tıp asistan ve doktorlarının, sağlık teknikerlerinin ve diğer radyasyon görevlilerinin temel nükleer tıp fiziği ve Radyasyondan korunma konularında aktif eğitimlerde yer alır.
- Nükleer Tıp alanında kullanılan tüm radyasyon cihazlarının kabul, kalibrasyon ve kalite kontrol testlerinin yapılmasında aktif olarak görev alır.
- Nükleer Tıp Kliniğinde yapılacak tanı tedavi durumuna göre yeni teknoloji cihazlarını takip eder ve cihaz alımı durumunda, cihaz kapasitesi, algoritmaları gibi teknik bilgiye sahip olunarak görüş bildirebilme kapasitesine sahip olur.
- Radyasyon fiziği ile ilgili problemleri çözer, yazılım programları ve kodlar kullanarak dozimetre problemleri ile ilgili radyasyon transport denklemlerini çözerek kişisel dozimetri yapabilir.
- Radyoaktif atıkların depolanma, nakliye ve tasfiye metodları, radyoaktif atık deposu tasarımına yönelik analizler yapar.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
Bilgi | |||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||||||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 4 | 4 | ||||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||
Beceriler | |||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 4 | 3 | ||||||||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 | ||||||||||||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | |||||||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 5 | ||||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||||||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 | 4 | |||||||||||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 | 4 | |||||||||||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 | ||||||||||||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | |||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 5 | |||||||||||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 | 4 | |||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 4 | ||||||||||||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 4 | 4 | |||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | 4 | |||||||||||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek