Ortodonti Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Uzman Diş Hekimi
Programın Amacı
Programın amacı; uzmanlık eğitimi almak üzere başvuran adaylara verilecek eğitimin asgari
standartlarını belirleyerek, uzmanlık öğrencilerini ortodontik problemlerin teşhis ve tedavisinde yetkin
kılmak, bu eğitimi verecek tüm eğitim kurumlarının bu koşullara uymasını sağlamak ve onları tıp ahlakı
yönüyle iyi bir uygulayıcı haline getirmektir. Sonuçta, bu eğitimi almış;
Dentisyon, fasiyal yapılar ve fonksiyonel durumlardaki anomalileri teşhis edebilen,
Büyüme ve gelişim esnasında meydana gelebilecek sapmaları tespit edebilen,
Bir ortodontik tedavi planı oluşturup, seyrini tahmin edebilen,
Malokluzyonun ve tedavisinin hasta üzerindeki psikolojik etkilerini
değerlendirebilen,
Koruyucu, durdurucu ortodontik uygulamalar yapabilen,
Basit ve karmaşık ortodontik-ortopedik tedavi işlemlerini uygulayabilen,
Ortodonti ve ilgili konularda uzman görüşlerini dile getirebilen,
Ortognatik cerrahi ya da damak-dudak yarığı gibi tedavilerde multidisipliner tedavi
ekipleriyle çalışabilen,
Ortodontik tedavi gerekliliğini belirleyebilen,
Uyguladığı ortodontik tedavinin yüksek kalite ve etik değerlere sahip olan,
Mesleki becerisini geliştirmek için var olan imkânlardan faydalanabilen,
Bilimsel metodolojinin temellerine sahip olan,
Ortodontik literatürü takip edip değerlendirebilen,
Araştırmalarda rol alabilen,
Yeni bilgi üretebilme ve bilginin eleştirel değerlendirilebilme yeteneğini
kazandırılabilen,
Klinik ve araştırma bulgularını yazılı ve sözlü şekilde sunabilen,
Ülke gereksinimlerini karşılayan,
Yetkin uzman hekimlerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Uzman dişhekimi“ unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Uzmanlık eğitimi dört yıldır ve bu süre içerisinde mevcut yönetmelikler ile belirlenmiş olan
rotasyonları kapsar. Uzmanlık eğitimi güncel mevzuat çerçevesinde gerçekleştirilir.
Bu bağlamda eğitimin ilk yarısı tamamlanmadan tez konusu eğitim sorumlusu tarafından öğrenci ile
belirlenir.
Uzmanlık eğitimi sürecinde yapılandırılmış, uygulamalı, bağımsız ve keşfederek öğrenme etkinliklerini
kullanarak nihai yetkinliklere sahip olunur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Diş Hekimliği Fakültesi Mezunu Olmak.
Diğer koşullar için bakınız Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu uzmanlık eğitimi tamamlandığında Ortodonti uzmanı unvanı kazanan kişi ülkemizde kamu kurum
ve kuruluşlarında, özel sektörde ve diplomamızın eş değer bulunduğu diğer ülkelerde çalışabilir,
akademik kariyer yapabilir.
- Kraniofasiyal büyüme ve gelişim
- Dental gelişim
- Ortodontik anomaliler
- Ortodontide tanı metodları
- Hareketli apareyler
- Koruyucu ve durdurucu ortodontik tedavi uygulamaları
- Sabit ortodontik tedavi teknikleri
- Mesleki sorumluluklar ve etik
- Araştırma metodolojisi
- Mesleki mevzuat
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | |||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 5 | 4 | 4 | |||||||||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 4 | 5 | |||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek