Protetik Diş Tedavisi Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Protetik Diş Tedavisi Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 8. düzeydir. Ayrıca, ‘Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
Protetik Diş Tedavisi Doktora Programı, doktora yeterliliklerine dayalı olarak protetik diş tedavisi güncel ve ileri düzeydeki bilgilere erişmiş, alanıyla ilgili özgün araştırma/proje planlayıp yürütebilecek, bilimsel toplantılarda sunabilecek düzeyde, alanının ilişkide olduğu disiplinler arası etkileşimi oluşturabilecek, ve bu kazandıklarını hastalarına ve gelecek bilim insanlarına aktarabilen, etik değerlere sahip Protetik Diş Tedavisi Doktorları yetiştirmeyi amaçlar.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Bilim Doktoru” (Doctor of Philosophy in Prosthodontics) ünvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır. Doktora süreci başlıca ders ve tez dönemlerinden oluşur. Ders dönemi en az sekiz ders ve iki seminer ile Doktora Yeterlik Sınavı’ndan; tez dönemi ise tez önerisi, tez hazırlama ve Tez Savunma Sınavı aşamalarından ibarettir. Doktora programı süreçlerinde bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİMÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olanlar tüm özel kuruluşlar ve kamu kurumlarında hastalara Protetik Diş Tedavisi hizmeti verebilir. Tüm üniversitelerin Protetik Diş Tedavisi anabilim dallarında öğretim elemanı olarak istihdam edilebilir ve akademik kadrolarında yer alabilirler. Yurt içi ve yurt dışındaki çeşitli bilimsel araştırma kurum ve kuruluşlarında iş imkânları bulabilirler.
- İleri Protetik Diş Tedavisi alanında ve alanının ilişkili olduğu disiplinlerde yeterli düzeyde bilgi sahibi olur. Uzmanlık gerektiren yeni bilgileri kullanarak çözüme ulaşır.
- Alanı ile ilgili bilimsel makalaleri takip eder. Bir bilimsel çalışmayı analiz edebilecek donanıma ulaşır.
- Protetik Diş Tedavisinde kullanılan araştırma tasarım/uygulamalarını çok iyi bilir. Temel klinik araç, gereçlere ve dental materyallere hakimdir ve alanına özgü cihazlar hakkında ileri seviyede bilgi ve kullanım becerisine sahip olur.
- Alanında yapılan araştırmalarda kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir, çalışmalarında etkin biçimde kullanabilir.
- Alanına yenilik getiren çalışma, proje, tasarımların planlamasını, yönetimini, sunulmasını bağımsız bir şekilde yapabilir.
- Yaptığı araştırmaların bilimsel raporunu yazabilir, ve ulusal/uluslararası bilimsel toplantılarda sunabilir.
- Alanıyla ilişkili diğer bilim dalları ile çalışabilir, alanıyla ilgili konulara liderlik edebilir.
- Etik değerleri gözetir, önemini bilerek hareket eder.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Bilgi | ||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Beceriler | ||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek