Psikiyatri Hemşireliği Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Psikiyatri Hemşireliği Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)’ne göre Sağlık Temel Alanında yer almakta olup, öğrenim seviyesi 8. Düzeydedir. Ayrıca “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’(QF-EHEA) ne göre 3. Grup ve Yaşam Boyu Öğrenim İçin Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)’ne göre 8. düzeydedir.
Programın Amacı
Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği alanında ulusal ve uluslar arası literatüre hakim, literatür bilgilerini ülkenin gereksinimleri doğrultusunda uygulamaya, eğitime ve araştırmaya uygulayabilen, üretici, yaratıcı, sorgulayıcı, bilim insanı niteliklerine ulaşmış psikiyatri hemşireliği alanında bilim doktoru niteliğinde kişileri yetiştirmeyi amaçlayan kuramsal ve uygulamalı bir programdır
Programın Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “bilim doktoru” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği doktora programının öğretim süresi normal koşullarda dört yıl (sekiz yarıyıl)dır. İlk dört yarıyılda öğrenci teorik dersler alır, iki seminer hazırlar ve son dört yarıyılda tez çalışmasını tamamlar. Doktora programı, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıldır. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, SBÜ Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı Doktora programı, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması ve tez savunması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin (Madde 34-41) ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Gülhane Hemşirelik Fakültesi, Psikiyatri Hemşireliği Doktora Programı tamamlayan mezunlar toplum sağlığı merkezlerinde, aile sağlığı merkezlerinde, tıp merkezlerinde, rehabilitasyon merkezlerinde, ayaktan teşhis ve tedavi hizmeti sunan sağlık kuruluşlarında, okullarda, işyeri sağlık birimlerinde, evde bakım hizmeti veren kuruluşlarda, acil sağlık hizmetleri alanında, tüm özel ve kamu hastanelerinde “hemşire”, “klinik sorumlusu”, “eğitim hemşiresi” veya “yönetici hemşire” olarak, Psikiyatri Psikonkoloji ve KLP alanlarında uzman hemşire olarak ayrıca üniversitelerde “Doktor Öğretim Görevlisi” veya “Öğretim Üyesi” olarak çalışabilirler.
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile ilgili kavram, kuram ve modellere ilişkin bilgilerini bilimsel düşünme yöntemlerini kullanarak ve/veya araştırma yolu ile geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve sonuçlar üretir,
- Birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, geliştirme, tedavi ve rehabilitasyonunda, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla; bakıma yönelik yeni kanıtlar/bilgi geliştirir ve uygulamaya aktarır, sonuçlarını değerlendirir ve kaydeder,
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular ve sonuçlarını araştırır,
- Araştırmalarda teori/model kullanmanın önemini bilerek, Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine özgü nitelikli bilimsel bilgi ve kanıt üretme sorumluluğunu bağımsız bir şekilde ve/veya ekip çalışması yaparak yerine getirir,
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ve toplum sağlığı ile ilgili konularda bilimsel araştırma sürecini planlayabilme ve yürütebilmede üst düzey becerilere sahiptir; nicel ve nitel düzeyde araştırma planlar, uygular, yürüttüğü bilimsel çalışma sonuçlarını raporlayarak ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarır,
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini etkili kullanır.
- Hemşirelik, Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ve toplum sağlığı ile ilgili ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesi için sorumluluk üstlenir, çözüm yaklaşımları geliştirir ve liderlik yapar.
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında ileri düzeydeki mesleki gelişimini ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği tüm çalışmalarda kullanır.
- Uzman kişilerle alanındaki konuların tartışılmasında anadilini ve/veya bir yabancı dili ileri düzeyde kullanarak özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar,
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine özgü bilgi, becerileri ve mesleki sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır, meslektaşlarına rehberlik ve danışmanlık yapar,
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği etkinlik alanlarında insan hakları ve onuruna saygı göstererek; mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır.
- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile ilgili bilgi birikimini kullanarak, öncelikle ulusal olmak üzere, ulusal ve uluslararası düzeyde strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
Bilgi | ||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Beceriler | ||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 | 5 | 4 | 5 | ||||||||||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 5 | 3 | 4 | 5 | ||||||||||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||||||||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||||||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||||||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek