Sağlık Yönetimi Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sağlık Yönetimi Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre öğrenim seviyesi 8. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
Programın amacı; sağlık yönetimi konusunda profesyonel düzeye ulaşmış, sağlık sektörüne yenilik getirebilecek, bilimsel anlamda kendisini geliştiren ve bilime katkıda bulunacak, etik kurallara bağlılığı ilke edinmiş, ülkenin geleceği için üstün niteliklere sahip bireyler yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Sağlık Yönetimi Doktoru” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Doktora programının öğrenim süresi 8 yarıyıldır. Programdan mezun olabilmek için en az 240 AKTS'lik dersi başarıyla tamamlamış olmak ve tez savunma sınavında başarılı olmak gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
· Sağlık Yönetimi Bölümü lisans mezunu olmak ve/veya Sağlık Yönetimi alanında tezli yüksek lisans yapmış olmak.
· Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimine Giriş Sınavı'nın (ALES) eşit ağırlık puan türünden en az 65 puan almak.
· Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı'ndan (YDS) en az 65 puan almış olmak veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal veya uluslararası geçerliliği olan ve eşdeğerliliği kabul edilen sınavlardan birinden 65 eşdeğeri puan almış olmak.
· Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü başvuru koşullarını sağlamak.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Programı tamamlayanlar sağlık sektöründe üst düzey yönetici, araştırma ekibinde araştırmacı ya da bir üniversitede akademik personel olarak çalışma fırsatı yakalayabileceklerdir.
- Sağlık kurumları ve içerisinde yer aldıkları sağlık sistemlerinin yönetimi hakkında güncel ve ileri düzeyde bilgi sahibi olur.
- Sağlık Yönetimi alanında veri analiz yöntemleri ve metodoloji konusunda bilgi sahibi olur.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini, sağlık planlamasını ve politikalarını, sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla ileri düzeyde analiz edebilir.
- Sağlık kuruluşlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini analiz edebilir ve yönlendirebilir.
- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak bağlantılı kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurabilir.
- Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikler geliştirme yeteneğine sahip olur.
- Bilimsel araştırma, yayın ve yönetim ilkelerine uygun davranır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
Bilgi | |||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 | 2 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 4 | ||
Beceriler | |||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | ||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | ||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | ||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | ||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Yetkinlikler | |||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 | 2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | ||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 3 | 2 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek