Sağlık Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sağlık Yönetimi Yüksek Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre öğrenim seviyesi 7. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Programın Amacı
Programın temel amacı, Türkiye’nin sağlık alt yapısının tanımlanması, geliştirilmesi ve sağlık sisteminin amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim fonksiyonlarına ilişkin kavram, ilke, model ve tekniklerin bilinçli bir şekilde uygulanması bilgi ve becerisine sahip nitelikli sağlık yönetimi uzmanları yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Sağlık Yönetimi Bilim Uzmanı” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Tezli yüksek lisans programının öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Programdan mezun olabilmek için en az 120 AKTS'lik dersi başarıyla tamamlamış olmak ve tez savunma sınavında başarılı olmak gerekmektedir. Tez sınavında başarılı olan ve Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitimi Mezuniyet Koşullarını yerine getiren yüksek lisans öğrencisine yüksek lisans diploması verilir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Sağlık Yönetimi Bölümü lisans mezunu olmak.
Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimine Giriş Sınavı'nın (ALES) eşit ağırlık puan türünden en az 60 puan almak.
Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı'ndan (YDS) en az 60 puan almış olmak veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal veya uluslararası geçerliliği olan ve eşdeğerliliği kabul edilen sınavlardan birinden 60 eşdeğeri puan almış olmak.
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile Gülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü başvuru koşullarını sağlamak.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Programı tamamlayanlar; politik ve bürokratik pozisyonlar, ilaç ve tıbbi cihaz endüstrileri, sigorta şirketleri ve sigorta fonları, sağlık yönetimi, hükümet, sivil toplum kuruluşları ve akademi de dahil olmak üzere pek çok alanda istihdam fırsatı yakalayabileceklerdir.
- Sağlık yönetimi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur.
- Sağlık kuruluşlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini anlama, analiz etme ve yönlendirebilme becerisi kazanır.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini, sağlık planlamasını ve politikalarını, sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla analiz edebilir.
- Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede güncel bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır.
- Sağlık yönetimi alanında yaşanan değişimleri takip etme ve ülke sağlık sistemine özgü çözümler üretme becerisine sahip olur.
- Sağlık kurumlarında liderlik özellikleri sergiler.
- Uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerisi ile alana ilişkin konuları eleştirel bir yaklaşımla değerlendir.
- Bilimsel yayın üretmede araştırma etiğine uygun davranır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Bilgi | ||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 3 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||
Beceriler | ||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | ||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 2 | 3 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | ||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | ||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | 4 | ||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 2 | 3 | ||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | ||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 | 2 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | ||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek