Sosyal Hizmet Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sosyal Hizmet Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sosyal Hizmetler Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 8. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
İleri sosyal hizmet bilgi beceri değer ve uygulama tecrübesine sahip, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunlara müdahale edebilecek, araştırma ve uygulama projelerini hayata geçirebilecek donanımda akademisyenlerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Sosyal Hizmet Doktoru“ unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Programdan mezun olabilmek için, öğrencinin teorik ve uygulamalı derslerden; dokuzu (9) zorunlu olmak üzere, toplam en az on sekiz(18) ders, bir seminer ve bir tez çalışması alması ve yine en az üçyüz yirmi (320) AKTS krediyi, diğer öğrenim etkinlikleri tamamlaması gereklidir. Ayrıca derslerin tamamlanması, yeterlilik sınavının gerçekleştirilmesi ve tezin değerlendirilmesi Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda yürütülür.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Sosyal Hizmet Doktora Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde yer almaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Sosyal Hizmet Doktora Programı'ndan mezun olanlar kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında birçok istihdam olanaklarına sahiptirler. Bu kurum ve kuruluşlarda, sosyal hizmet doktoru unvanıyla toplum lideri, proje yürütücüsü ve asistanı, politika belirleyici, insan hakları savunucusu ve birim yöneticisi gibi farklı pozisyonlarda görevler alabilirler.
Sosyal Hizmet mesleği adayları;
Adalet Bakanlığı merkez teşkilatı ile bağlı Çocuk Mahkemeleri, Çocuk Ağır Ceza Mahkemeleri, Aile Mahkemeleri, Denetimli Serbestlik Birimleri, Cezaevleri, Islahevlerinde,
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı merkez teşkilatı ile bağlı İl Müdürlükleri, Sosyal Hizmet Merkezleri, Şehit Yakını ve Gazi Hizmetleri Birimi, Kreş ve Gündüz Bakımevleri, Kız ve Erkek Yetiştirme Yurtları, Sevgi Evleri, Çocuk Evleri, Çocuk ve Gençlik Merkezleri, Engelli Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Huzurevi ve Yaşlı Bakım Rehabilitasyon Merkezleri, Yaşam Evleri, Aile Danışma Merkezleri, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları, Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye İş Kurumunda,
Gençlik ve Spor Bakanlığı merkez teşkilatı ile bağlı İl Müdürlükleri, Kredi ve Yurtlar Kurumuna Bağlı Birimlerde,
Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı birimlerinde,
İçişleri Bakanlığı ve bağlı birimlerinde,
Millî Eğitim Bakanlığı ve bağlı okullarda,
Üniversitelerde; akademisyen olarak akademik birimlerde, meslek mensubu olarak Hastane ve Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlıklarında,
Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ile bağlı İl Müdürlükleri, Hastanelerin Tıbbi Sosyal Hizmet Birimleri, Hasta İletişim Birimleri, Hasta ve Çalışan Güvenliği Birimleri, Doku-Organ Bağış Birimleri, Evde Sağlık Hizmetleri Birimleri, Palyatif Bakım Servisleri, Psikiyatri Servisleri, Toplum ve Ruh Sağlığı Merkezleri, Çocuk İzlem Merkezleri, Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezleri, Alkol ve Madde Bağımlılığı Tedavi ve Eğitim Merkezleri, Uçucu Madde Bağımlıları Merkezleri, Çocuk Ergen Alkol ve Madde Bağımlılığı Tedavi Merkezleri, Toplum Sağlığı Merkezlerinde,
Sivil Toplum Kuruluşları ve Vakıflarda istihdam edilebilmektedir.
- İleri sosyal hizmet bilgi beceri değer ve uygulama tecrübesine sahip meslek elemanları yetiştirmek.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunlara müdahale edebilecek yeterlilikte profesyoneller yetiştirmek.
- Toplumsal sorunlara yönelik bilimsel araştırma ve uygulama projelerini hayata geçirebilecek donanımda akademisyenlerin yetiştirilmesi sağlamaktadır.
- Bilgi, beceri ve değer temelinde Ulusal ve uluslararası ileri düzeyde sosyal hizmet çalışmalarına katılım sağlamak ve katkıda bulunmak.
- Ulusal ve uluslararası çapta çocuk, yaşlı, engelli, kadın, göçmen ve mülteci, okul sosyal hizmeti, adli sosyal hizmet, tıbbi ve psikiyatrik sosyal hizmet alanlarında bakanlıklar, sivil toplum kuruluşları ve bunun gibi kurumlar tarafından yürütülen araştırma ve uygulama çalışmalarına danışmanlık düzeyinde katkıda bulunmak.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Bilgi | |||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 | 4 | 5 | 3 | |||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 3 | 3 | 3 | |||
Beceriler | |||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 3 | 4 | 4 | 3 | |||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | ||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 3 | 4 | 3 | ||||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 3 | 3 | 3 | ||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 | 3 | 4 | ||||
Yetkinlikler | |||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 | 5 | 5 | 4 | |||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 | 3 | 5 | 4 | |||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 | 4 | 3 | 5 | |||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 4 | 3 | 5 | 5 | |||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 | 4 | 3 | 4 | |||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | ||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 | 3 | 4 | 5 | |||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 5 | 5 | 3 | 5 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | ||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 | 5 | 5 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 4 | 3 | 4 | |||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 4 | 3 | 3 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 5 | 5 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek