Tıbbi Biyoloji Doktora Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Tıbbi Biyoloji yüksek lisans programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ‘ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 8. düzeydir. Ayrıca, ‘Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlikler Çerçevesi ‘ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi ‘ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.
Programın Amacı
Tıbbi Biyoloji Doktora Programı ile hücre biyolojisi, moleküler biyolojisi ve genetiği alanlarında bilgi ve yeteneği artmış araştırmacıların yetiştirilmesi hedeflenir. Tıbbi Biyoloji alanında mesleki uygulamalarını araştırmacılık felsefesi, etik değerler ve kanıt temelli bilimin rehberliğine dayandıran, eğitim ve liderlik becerileri güçlü, toplumsal gelişime ve mesleğin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilen ve çalıştığı her alanda fark yaratmayı hedefleyen araştırmacı ve eğitimci Tıbbi Biyologlar yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Bilim Doktoru” (Doctor of Philosophy in Medical Biology) unvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır. Doktora süreci başlıca ders ve tez dönemlerinden oluşur. Ders dönemi en az yedi ders ve bir seminer ile Doktora Yeterlik Sınavı’ndan; tez dönemi ise tez önerisi, tez hazırlama ve Tez Savunma Sınavı aşamalarından ibarettir. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir. Doktora programı süreçlerinde bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’ den az olmamak koşuluyla en az 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıbbi Biyoloji Doktora Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde yer almaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Doktora programını başarı ile tamamlayan öğrenciler Bilim Doktoru (Ph D.) unvanı kazanır. Mezunlar özel, kamu ve üniversite hastanelerinde ve temel sağlık hizmetlerinin yürütüldüğü kurumlarda çalışabilmektedir. Ayrıca devlet/vakıf Üniversitelerinde akademisyen olarak görev alabilir, yurt içi ve yurt dışındaki çeşitli bilimsel araştırma kurum ve kuruluşlarında iş imkânları bulabilir.
- Tıbbi Biyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgiler, özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir, derinleştirir ve tıbbi biyoloji alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır
- Tıbbi Biyoloji mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir
- Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir
- Uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur.
- Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar
- Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır
- Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar
- Liderlik becerileri gelişmiştir, temel bilimler ile ilgili araştırmalar alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder
- Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
Bilgi | |||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | |||
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | |||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 3 | 4 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 | 4 | |||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | |||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||
Beceriler | |||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | |||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 4 | 4 | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | |||
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 3 | 1 | 3 | 2 | 5 | 1 | 5 | 1 | |||
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 1 | 4 | |||
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir. | 2 | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 4 | 1 | 4 | |||
Yetkinlikler | |||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | |||
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 2 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | |||
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 4 | 3 | 1 | 1 | |||
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 5 | 5 | |||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 | 2 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 2 | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | |||
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 2 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | |||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 | 1 | 4 | |||
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | |||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 3 | 5 | 4 | 1 | 4 | 5 | 3 | 4 | |||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 4 | 3 | 2 | |||
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | |||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | |||
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar. | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | |||
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek