Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Genetik Danışma Doktora Programı

Güncelleme : 29.12.2020
Programın Yeterlilik Düzeyi

Genetik Danışma Doktora Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almaktadır. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir. 

Programın Amacı

Genetik Danışma Doktora (PhD) programı genetik hastalıklar ve genetik analiz raporlanın hastaya (aileye) uygun şekilde anlatılması alanında eğitim sağlar. Program Genetik Hastalıklar ve iletişim alanında zorunlu ve seçmeli dersler içermektedir. Genetik hastalıklar ve bu hastalıkların kalıtım modelleri, genetik hastalık risklerinin değerlendirilerek genetik analiz sonuçlarının hastaya uygun şekilde aktarılması, popülasyon genetiği ve genetik hastalıkların önlenmesi konusundaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri araştırıp geliştirebilen, genetik  danışma alnındaki özgün araştırmaları bağımsız olarak planlayabilen, yöneten ve paylaşan, bilimin hizmetine sunan bilim doktorları yetiştirilir.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı

Programın Öğrenim Dili

Türkçe

Kazanılan Derece

Programı bitirenlere “Doktor Genetik Danışman“ unvanı verilir.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.

Programdan mezun olabilmek için, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gereklidir. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir. 

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü

Genetik Danışma Doktora Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde yer almaktadır.

Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Genetik danışma doktora yapanlar ile ilgili olarak ülkemizde istihdam, görev tanımı ve yasal düzenleme bulunmamaktadır.

Güncelleme : 24.11.2020
  • Genetik Danışma alanında yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir.
  • Doktora eğitimi sırasında edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasa ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinin her alanında uygular.
  • Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
  • Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun sağlık düzeyi ve kalitesinin yükseltilmesi adına değerlendirerek geliştirir.
  • Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim, uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
  • Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak hasta ve yakınlarına, meslektaşlarına, diğer sağlık personeline, kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma eczacılık alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar. Klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
  • Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder ve gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır.
  • Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. Yönetim, organizasyon, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde farmasötik teknoloji alanına yönelik sorunları ve gelişmeleri takip eder, mesleki uygulamalardaki kalitenin arttırılmasına yönelik çalışmalarda aktif görevler alır.
  • Bireysel ve mesleki gelişimini desteklemeye uygun en az bir yabancı dili ve günümüz koşullarını karşılayacak temelde ileri bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
12345678910
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
5455
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5554
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
5555
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir.
3554
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
345
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
5544
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
554
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
44
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
55
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
555
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
55535
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
555554
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
44
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
444
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
55
Öğrenme Yetkinliği
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
5545
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
445
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
555
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
33554
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
534
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
5335
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
3555
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
5354
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
5
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
4
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar.
444
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.
5

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek