Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Tıbbi K.B.R.N. Doktora Programı

Güncelleme : 01.03.2022
Programın Yeterlilik Düzeyi

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almaktadır. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 3. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 8. düzeydir.

Programın Amacı

Tıbbi KBRN Dokora Programının temel amacı, KBRN ajanlarının özellikleri, etki mekanizmaları ve kullanım şekilleri alanında bilgi sahibi, KBRN olaylarına karşı olay yeri yönetimi, dekontaminasyon metotları, tıbbi ilk müdahale ve ajanlarının analizinde kullanılan yöntemler hakkında hem teorik bilgi birikimi hem de pratik uygulama yeteneği olan, problemlere karşı yaratıcı ve değişim odaklı çözümler getirebilme becerisine sahip, ülkemizin tıbbi KBRN savunma konseptinde görev alabilecek ve üst düzeyde sağlık hizmeti verebilecek Tıbbi KBRN Uzmanı akademisyen yetiştirmektir.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı

Programın Öğrenim Dili

Türkçe 

Kazanılan Derece

Programı bitirenlere “Tıbbi KBRN Doktoru” unvanı verilir.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.

Doktora programından mezun olabilmek için, toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gereklidir. Derslerin ve tezin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü

Tıbbi KBRN Doktora Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde bulunmaktadır.

Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Tıbbi KBRN Doktora Eğitimini başarıyla tamamlayan gerekli güncel birikime sahip Tıbbi KBRN Doktorları için Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Üniversiteler, AFAD gibi kamu kurum ve kuruluşların KBRN birimlerinde ve KBRN savunmasına yönelik koruyucu kıyafet, dekontaminasyon malzemesi ve tanı sistemleri endüstrisinde çalışma imkanı bulabilirler. Akademik personel olarak üniversitelerde çalışabilirler.

Güncelleme : 01.03.2022
  • Tıbbi KBRN alanında yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir.
  • Tıbbi KBRN ile ilgili güncel literatür ve patent bilgisini takip edebilir.
  • Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun KBRN tehdit ve tehlikelerine karşı bilinç düzeyini ve kalitesinin yükseltilmesi adına değerlendirebilir.
  • Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak meslektaşlarına, diğer sağlık personeline, kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma KBRN alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar. KBRN olayı müdahalesinda görev ve sorumluluk alabilir.
  • Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim, uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
  • Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanını ilgilendiren bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder ve gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır.
  • Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. Yönetim, organizasyon, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
  • Bireysel ve mesleki gelişimini desteklemeye uygun en az bir yabancı dili ve günümüz koşullarını karşılayacak temelde ileri bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
  • KBRN ajanlarının etki mekanizmalarını ajan bazında sayabilir. KBRN araştırma ve analiz laboratuvarının nasıl işlemesi gerektiğini idrak edebilir.
  • KBRN ajanlarının tanısına yönelik numune alma yöntemlerini uygulayabilir.
  • Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.
  • KBRN ajanı kullanımında sağlık hizmetlerinin yönetim ve organizasyonunu sağlayabilir.
  • KBRN ajanlarına karşı ferdi ve toplu korunma yöntem ve araçlarını sıralayabilir ve kullanabilir.
  • KBRN ile ilgili Ulusal ve Uluslararası gelişmeleri, küresel bir bakış açısıyla izleyip değerlendirebilir.
  • Mevcut teknoloji ve bilimsel gelişmeler doğrultusunda KBRN savunmasına yönelik ihtiyaçların belirlenmesinde görev alabilir.
  • Bir araştırmayı tasarlayabilir, uygulayabilir, sonuçların istatistiksel olarak değerlendirmesini yapar ve araştırma sonuçlarına dayalı akademik bir makale yazabilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
12345678910111213141516
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir.
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
Öğrenme Yetkinliği
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
Sağlık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. Analiz ve sentez yapar.
Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek