Tıbbi K.B.R.N. Yüksek Lisans Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Tıbbi KBRN Tezli Yüksek Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7’nci düzeydedir. Ayrıca, Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 2’nci grup ve Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7’nci düzeydir.
Programın Amacı
Tıbbi KBRN Yüksek Lisans Programının temel amacı, KBRN ajanlarının sınıflandırılması, özellikleri, kullanım şekilleri, etki mekanizmaları konularında bilgi sahibi, KBRN olaylarına karşı olay yeri yönetimi, tıbbi ilk müdahale, korunma ve koordinasyon konularında becerileri gelişmiş, ülkemizin tıbbi KBRN savunmasında üst düzeyde sağlık hizmeti verebilecek bilgi ve deneyime sahip Tıbbi KBRN Bilim Uzmanları yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere “Tıbbi KBRN Bilim Uzmanı” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır.
Yüksek lisans süreci ders ve tez dönemlerini içerir. Ders dönemi 21 kredilik en az yedi ders ve bir seminer dersinden; tez dönemi ise tez önerisi, tez hazırlama ve tez savunma sınavı aşamalarından oluşur. Seminer dersi ve tez dönemi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Tezli yüksek lisans programı sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Ayrıca, hazırlanacak yüksek lisans tezinin jüri tarafından başarılı bulunması gerekir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıbbi KBRN Yüksek Lisans Programına başvuru, kayıt ve yatay geçiş işlemleri hakkında gerekli güncel bilgiler Sağlık Bilimleri Üniversitesi genel ağ sayfasında yer alan Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde bulunmaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Tıbbi KBRN Yüksek Lisans Eğitimini başarıyla tamamlayan gerekli güncel birikime sahip Tıbbi KBRN Bilim Uzmanları için Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Üniversiteler, AFAD gibi kamu kurum ve kuruluşların KBRN birimlerinde ve KBRN savunmasına yönelik koruyucu kıyafet, dekontaminasyon malzemesi ve tanı sistemleri endüstrisinde çalışma alanı oluşmaktadır. Akademik olarak Tıbbi KBRN Doktorasına başvurabilir.
- Tıbbi KBRN alanındaki temel bilgi, kavram ve mevcut teorileri kavrayabilir.
- KBRN ajanlarının etki mekanizmalarını ajan bazında sayabilir.
- KBRN ajanlarının tanısına yönelik numune alma yöntemlerini uygulayabilir.
- KBRN ajanlarının tanısında kullanılan yöntemleri sıralayabilir ve sahada kullanılan tanı yöntemlerini uygulayabilir.
- KBRN ajanlarına karşı ferdi ve toplu korunma yöntem ve araçlarını sıralayabilir ve kullanabilir.
- KBRN ajanları kullanımında olay yeri yönetimi ve dekontaminasyon metotlarını uygulayabilir.
- KBRN ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri, küresel bir bakış açısıyla izleyip değerlendirebilir.
- Mevcut teknoloji ve bilimsel gelişmeler doğrultusunda tıbbi KBRN savunmasına yönelik ihtiyaçların belirlenmesinde görev alabilir.
- Etik kurallar çerçevesinde araştırma ilkelerini öğrenir, sonuçların istatistiksel olarak değerlendirmesini yapar, bütünlük içinde sunabilir.
- 10. Tıbbi KBRN ile ilgili güncel literatür ve patent bilgisini takip edebilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||
Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | ||||||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||
Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | ||||||||||||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | ||||||||||||
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | ||||||||||||
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | ||||||||||||
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | ||||||||||||
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | ||||||||||||
-Deneysel araştırma planlar, yapar. | ||||||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | ||||||||||||
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | ||||||||||||
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. | ||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||||||||
2-Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | ||||||||||||
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | ||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | ||||||||||||
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. | ||||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | ||||||||||||
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | ||||||||||||
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||||||||
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | ||||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek